Kenapa pelajar harus mahir menulis?

Hampir semua kertas peperiksaan di negara ini memerlukan pelajar menjawab dalam bentuk tulisan dan ada juga yang memerlukan jawapan yang panjang lebar dalam bentuk ayat. Keadaan ini menyebabkan seseorang pelajar yang tidak memiliki kemahiran menulis yang baik sering menghadapi masalah untuk menjawab soalan bukan kerana diri mereka tidak bijak tetapi mereka tidak memiliki kemahiran untuk meluahkan kebijaksanaan mereka itu dalam bentuk tulisan.

Lantaran itu, pelajar yang mampu menjawab soalan dengan baik dalam peperiksaan ialah pelajar yang memiliki kemahiran menulis yang tinggi kerana selain mampu memberikan data-data yang tepat, pelajar sebegini juga berupaya menyusun jawapannya dalam bentuk yang begitu mudah, teratur dan meyakinkan pemeriksa bahawa pelajar terbabit sememangnya bijak dalam sesuatu subjek pelajaran tersebut.

Jadi, tanpa pelajar semua sedari mahu tidak mahu, minat atau tiada minat, penulisan merupakan satu latihan yang harus dibuat oleh pelajar setiap hari. Malah tidak keterlaluan kalau saya katakan bahawa latihan menulislah yang lebih penting daripada semua latihan yang ada dalam hidup pelajar terutama apabila pelajar bakal memasuki alam kerjaya. Semua laporan kerja terutama pembentangan projek, laporan kewangan dan rancangan pembangunan produk perlu dibentangkan juga dalam bentuk penulisan. Oleh itu, mahirkan diri pelajar dengan menulis dan menulis.

English Version

Almost all the country’s paper requires students to answer in writing and there is also the need of a lengthy answer in sentences. This resulted in a student who does not have good writing skills often have difficulty answering questions not because they themselves are not intelligent, but they do not have the skills to express their wisdom in writing.

Thus, students who are able to answer the questions well in exams is that students who have high writing skills as well as able to provide accurate data, these students are also able to sort the answer in the form of a simple, well-organized and convincing the examiner that the student involved is indeed wise in a subject lessons.

So, without knowing all the students like it or not, interest or no interest, writing is a practice that should be made by students every day. In fact no exaggeration if I say that the training Write home is more important than all the training in the life of students, especially when students are set to enter a career. All work, especially the presentation of project reports, financial reports and product development plans should be presented also in the form of writing. Therefore, a Master student with writing and writing.