Tips Menghadapi Interview Biasiswa

Tips menghadiri temuduga biasiswa (tips for scholarship interview). Tips untuk temuduga biasiswa ini akan menyediakan anda kemahiran dan pengetahuan untuk menghadapi temuduga biasiswa. Anda sedang mencari peluang untuk mendapatkan biasiswa untuk pengajian anda, dan akhirnya anda telah dihubungi dan dipilih untuk interview biasiswa (scholarship interviews). Anggaplah diri anda bertuah apabila anda akhirnya mendapat peluang dipilih untuk temuduga. Ia adalah satu keistimewaan dan anda seharusnya gembira dan mengucapkan tahniah kepada diri sendiri.

cara menghadiri sesi temuduga biasiswa
Sekarang anda telah beri pujian kepada diri anda, dan sekarang adalah masa yang sangat penting. Memohon untuk mendapatkan biasiswa adalah sangat kompetitif , jadi adalah penting untuk anda bersedia menghadapi scholarship interviews tersebut. Berikut adalah berberapa tips menghadiri temuduga biasiswa untuk menyediakan diri anda menghadapi sesi scholarship interview:

Apa yang perlu dipakai
Pilihan pakaian mengambarkan banyak perkara mengenai diri kita sendiri. Walau apapun , pastikan anda memakai pakaian yang kemas dan sesuai sesi temuduga. Pakaian anda memberi gambaran bahawa anda mengambil peluang ini dengan serius. Paling penting, sila pastikan telefon bimbit anda pada mod senyap.

Bagi lelaki, pakailah baju lengan panjang berkolar dipasangkan dengan seluar gelap adalah baik. Pastikan pakaian anda bersih dan ironed (pressed). Bagi wanita, pakaian smart casual dipasangkan dengan Cardigan berwarna gelap atau kot boleh membuat tanggapan yang baik kepada penemuramah anda. Elakkan memakai pakaian yang mempunyai bukaan leher menjunam dan mereka yang mempunyai cetakan mewah dalam warna-warna kuat. Memakai kasut lebih baik dari memakai selipar.

Apa yang perlu dibawa?
Sesi temuduga boleh menjadikan kita cemas, dan gemuruh sehingga menyebabkan kita boleh terlupa perkara-perkara penting semasa temuduga. Oleh itu , membawa satu salinan bahan permohonan dengan anda boleh membantu mencegah masalah kehilangan daya ingatan tiba-tiba. Untuk temuduga lain yang mungkin memerlukan anda untuk membuat kerja-kerja kumpulan, adalah satu persedian yang baik jika membawa pen dan buku nota kecil.

Anda juga boleh membawa salinan resume anda dan  resume untuk penemuramah anda. Pastikan resume anda adalah pendek , sekurang- kurangnya satu hingga dua muka surat. Tambahan pula , ia perlu untuk menunjukkan pencapaian dan kekuatan anda.

Tips soalan temuduga biasiswa. Apa yang akan ditanya oleh penemuduga?

a. Persepsi diri dan nilai-nilai: Dalam kebanyakan kes, penemuramah akan meminta anda untuk menggambarkan diri anda . Apa kekuatan dan kelemahan anda dan bagaimana anda melihat diri anda pada masa hadapan. Soalan-soalan ini adalah untuk menilai personaliti anda dan bagaimana anda melihat secara positif diri sendiri. Penemuduga adalah seperti calon-calon yang mempunyai sikap yang sentiasa positif dan memiliki harga diri yang baik. Sesetengah penganjur biasiswa mahu pelajar tajaan mereka memiliki nilai yang sama dan etika yang mereka kehendaki.
b. Pengetahuan dalam bidang yang dipilih: Penemuduga juga boleh menimbulkan persoalan untuk menilai sejauh mana anda tahu kursus yang anda pilih. Jika anda memohon biasiswa di luar negara , mereka akan ingin tahu mengapa anda perlu belajar di luar negara. Untuk bersedia bagi soalan seperti ini, anda perlu melakukan beberapa bacaan tambahan . Anda perlu untuk mengetahui jika ada permintaan untuk major dalam kursus ini, dan mengapa anda memilih untuk kursus tersebut.
c. Cinta kepada negara: Untuk biasiswa terikat (bonded scholarship) dan luar negara , adalah penting kepada penemuramah untuk mengetahui apa yang mendorong pelajar untuk belajar di luar negara. Penganjur biasiswa perlu melihat tahap perasaan kesetia dari bakal pelajar tajaan mereka. Penemuduga boleh menanya anda soalan-soalan mengenai pendapat tentang negara ini dan bagaimana anda boleh menyumbang sebagai seorang warganegara.
d. Kesedaran isu-isu semasa: Selain daripada bidang akademik yang baik, penemuramah mencari bakal pelajar tajaan yang boleh menjadi penyelesai masalah yang penting dan serius. Pelajar yang membaca surat khabar akan merasa mudah untuk menjawab dan juga mencadangkan penyelesaian praktikal kepada isu-isu berkaitan negara seperti pelupusan sampah yang tidak memuaskan , bencana buatan manusia , dan juga pengangguran.

Tips menghadiri temuduga biasiswa. Bagaimana harus menampilkan diri anda semasa temuduga?
Apabila menjawab soalan, ambil masa anda. Jangan tergesa-gesa memberi jawapan anda dan pastikan anda bercakap dengan yakin, tepat dan berpengetahuan. Berikan jawapan ringkas dan bermakna, dan mengelakkan berjela-jela. Sebaik sahaja anda telah memberi pandangan atau jawapan anda, tidak ada keperluan untuk terus mengulangnya. Jika anda mendapati soalan tidak jelas , anda dengan secara sopan boleh meminta penemuduga mengulang semula soalan tersebut.

Apa yang anda tidak harus lupa?
Pada akhir temuduga itu, berikan senyuman dan berjabat tangan dengan penemuduga anda dan ahli-ahli kumpulan, dan berterima kasih kepada mereka untuk masa dan peluang yang diberikan. Ini akan meninggalkan kesan yang mendalam dan amat baik.