Biasiswa Diploma Kejururawatan (Nursing) UTAR

Biasiswa Diploma Kejururawatan (nursiing) UTAR – Yayasan Pendidikan UTAR ingin menubuhkan sebuah hospital pakar swasta di dalam kampus Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) di Kampar, Perak. Penubuhan hospital ini akan memenuhi keperluan perubatan tempatan dari bandar Kampar, pelajar-pelajar serta kakitangan kampus UTAR sendiri dan juga untuk seluruh Negeri Perak.

Hospital ini akan menyediakan kemudahan 522 katil dibina dalam beberapa fasa: Fasa 1 akan mempunyai 248 katil dan Fasa 2 dengan seluruh 274 katil akan dibina selepas tahun 2025. Hospital ini akan mempunyai pelbagai yang lengkap semua kepakaran klinikal.

Yayasan Pendidikan UTAR adalah sebuah organisasi bukan untuk keuntungan yang memiliki dan mengendalikan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang mempunyai kampus di Kampar dan Sungai Long. Sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial yang berterusan kepada masyarakat Kampar tempatan, Yayasan bercadang untuk menyediakan perkhidmatan perubatan subsidi kepada pesakit yang menghadapi masalah kewangan melalui hospital baru ini.

Biasiswa kejururawatan

Calon-calon yang mempunyai kelayakan yang sesuai selepas dikenal pasti oleh Hospital UTAR akan ditawarkan biasiswa untuk belajar program ijazah sepenuh masa di UTAR Sungai Long atau program diploma sepenuh masa di institusi kejururawatan tempatan. Selepas berjaya menamatkan program pengajian, pelajar tersebut akan berkhidmat kepada Hospital UTAR. Biasiswa akan menampung jumlah yuran program, asrama, elaun bulanan, pakaian seragam dan kasut, dan perubatan dan insurans.

Kriteria Permohonan

Calon-calon yang memohon harus mempunyai pencapaian akademik iaitu sekurang-kurangnya SPM dengan 5 kepujian (credits) dalam Bahasa Melayu, English, Sains, Matematik dan 1 dari mana-mana subjek lain.

Calon juga mesti sihat tubuh badan dan tidak pernah terlibat dengan mana-mana kegiatan jenayah.

Cara memohon

Kepada pelajar yang berminat untuk memohon Biasiswa Diploma Kejururawatan UTAR, sila layari laman website rasmi Biasiswa UTAR.

Sila hantar permohonan anda sebelum tarikh tutup permohonan iaitu 1 April 2017

Alamat perhubungan

Jika anda mempunya pertanyaan lanjut atau ingin berhubung terus dengan pihak UTAR mengenai Biasiswa Diploma Kejururawatan UTAR, sila gunakan meklumat perhubungan di bawah.

Ms. Chor Choy Yook
Faculty of Medicine and Health Sciences
Universiti Tunku Abdul Rahman
Tel: 03-90860288
Email: chorcy@utar.edu.my

READ ALSO: UTAR-Samling Scholarship Awards

Anda dinasihatkan untuk berhubung terus dengan pihak pemberi Biasiswa Diploma Kejuruwatan UTAR untuk maklumat lanjut dan terkini.