Cara Menghilangkan LINGKARAN HITAM Pada MATA

Sebagai pelajar mungkin kita sering bersengkang mata setiap malam mengulangkaji pelajaran. Kegiatan seperti ini akan menyebabkan mata kita akan rasa penat dan juga kurang tidur. Lingkaran hitam besar kemungkinan akan mulai terbentuk sedikit demi sedikit dan lama-lama akan semakin ketara jika tidak dirawat dengan betul dan  secepatnya.

Cara menghilangkan lingkaran hitam pada mata

Kali ini kami akan berkongsi sedikit cara menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata menggunakan bahan  semula jadi. Memiliki lingkaran hitam pada mata, tentulah akan menyebabkan penampilan kita menjadi kurang menarik, apalagi jika kamu adalah seorang wanita. Lingkaran hitam ini atau sering kali juga disebut sebagai “Mata panda” sebenarnya bukan merupakan masalah kesihatan yang serius, namun jika dibiarkan bisa menyebabkan rasa percaya diri menjadi turun.

Adakah masalah lingkaran hitam pada mata ini boleh hilang atau dirawat? Sudah tentu. Allah menjadikan segala yang disekeliling kita dengan tujuan tertentu dan sudah tentu salah satunya ialah ciptaan Allah ini boleh digunakan untuk menghilangkan lingkaran hitam yang membentuk di mata anda.

Cara menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata secara semula jadi

Masalah kurang tidur boleh menjadi salah satu penyebab utama munculnya masalah lingkaran hitam ini. Menurut para pakar  kesihatan, seseorang yang kurang tidur mereka bakal memiliki hormon melanin lebih banyak. Hormon inilah yang boleh menyebabkan munculnya mata panda dan penuaan awal. Namun selain kurang tidur, beberapa keadaan lain seperti anemia, dehidrasi, terkena sinar matahari, alkohol, merokok, dan penggunaan make up berlebihan juga boleh dikaitkan sebagai penyebab mata panda.

Jadi bagaimana cara menghilangkan mata panda itu? Sebenarnya ada banyak cara mengatasi  mata panda yang boleh kamu cuba. Mulai dari rawatan saloon, produk kecantikan, hingga rawatan secara semula jadi. Hari ini saya akan mengongsikan tips ini dengan cara semula jadi,walaupun mungkin hasilnya agak lebih lambat, tetapi saya jamin tidak akan mengecewakan. Jom check it out !

Cara Alami Menghilangkan linkaran hitam bawah Mata  (Mata Panda)

1. Kompres dengan ais batu

menghilangkan lingkaran hitam (mata panda) pada mata dengan ais batu

Setelah diteliti, ternyata sifat ais yang sejuk mampu memberikan kesegaran kulit. Dengan demikian, ais batu terbukti cukup efektif untuk menghilangkan mata panda.

Cara mengatasi mata panda dengan ais batu:

a. Siapkan ais batu secukupnya
b. Ada 2 cara yang bisa dilakukan iaitu megoleskan langsung dan menggunakan bantuan tuala
c. Apabila sudah teruk, kamu dapat mengoleskan ais batu secara langsung.

2. Mask kentang
cara menghilangkan lingkaran hitam (mata panda) pada mata menggunakan mask kentang

Khasiat kentang ini dapat muncul karena dia mengandung asam sitrat dan asam fosfat yang cukup tinggi. Kandungan tersebut terbukti mampu mempercepat regerenasi sel-sel kulit yang baru.

Cara menghilangkan  mata panda dengan kentang:

a. Kupas 1 biji buah kentang, kemudian haluskan
b. Masukan halusan tersebut kedalam kain tipis
c. Gunakan untuk mengompres selama 30 minit
d. Lakukan secara rutin sebelum tidur dan setelah bangun pagi

3. Kompres dengan uncang teh

cara menghilangkan lingkaran hitam (mata panda) pada mata gunakan uncang teh

Tahukah kamu, apa sahaja kegunaan teh ? Ternyata teh cukup bermanfaat untuk menghilangkan mata panda. Kandungan tanin yang ada dalam  teh mampu menyempitkan pori-pori kulit dan mengencangkannya secara semula jadi. Dengan penggunaan rutin, mata kamu juga akan lebih segar.

a. Cara menghilangkan mata panda dengan teh:
b. Siapkan dua bekas teh ( teh biasa ataupun teh hijau)
c. Celupkan kantung teh kedalam air sejuk selama 10 minit
d. Selanjutnya letakkan kantung tadi ke area mata
e. Diamkan selama 20 minit, kemudian cuci dengan air sampai bersih.

4. Minyak almond
Cara menghilangkan lingkaran hitam (mata panda) pada mata guna minyak almond

Minyak almond memiliki kandungan mineral semula jadiyang cukup lengkap. Ada mineral semula jadi kalsium, magnesium, asam folat, kolagen, dan masih banyak lagi. Kandungan kolagennya inilah yang mampu mengencangkan area sekitar mata. Sehingga dapat kamu manfaatkan untuk mengatasi mata panda.

Cara mengatasi mata panda dengan minyak almond:

a. Siapkan minyak almond secukupnya
b. Setiap selesai mandi, oleskan minyak tersebut secara merata pada area mata
c. Biarkan lebh kurang 10 minit agar minyak dapat meresap meresap, lalu diamkan hingga kering
d. Bilas dengan air sejuk/ais sampai bersih.

5. Putih telur

cara menghilangkan lingkaran hitam (mata panda) pada mata guna putih telur

Putih telur merupakan sumber protein yang cukup tinggi. Kandungan protein memiliki banyak sekali manfaat bagi kecantikan kulit, termasuk salah satunya mampu mengencangkan kulit secara semula jadi. Dengan menggunakan putih telur ke area sekitar mata, lingkaran hitam pada mata pun akan hilang dengan sangat mudah.

Cara menghilangkan lingkaran hitam pada mata dengan telur:

a. Kacau putih telur secukupnya sampai berbuih
b. Oleskan putih telur tadi ke bagian sekitar mata mata, jangan sampai terkena mata lalu biarkan hingga 30 minit
c. Terakhir, bilas dengan air suam sampai bersih.

Itulah beberapa cara menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata lakukan ini secara rutin agar hasilnya lebih maksima, ada baiknya kamu mulai sekarang menerapkan pola hidup yang sihat. Seperti tidur cukup minima 8 jam sehari, tidak merokok, makan makanan sihat, tidak minum akohol, dan lain-lain. Semoga artikel ini berguna untuk yang membacanya.
Load disqus comments

0 comments

DISCLAIMERS: Some of the pictures, videos and articles on pendidikanmalaysia.com are the property of their respective owners. pendidikanmalaysia.com do not hold any copyright about the said content. If you have recognized one of your photos, videos or others from pendidikanmalaysia.com contents that is in violation of copyright law, please email me at sunduvan [at] gmail.com. Based on your request, pendidikanmalaysia.com will put a proper credit to the said content OR would immediately remove the said material from the site upon proof and identification OR pendidikanmalaysia.com can arrange any other ways to solve the conflict. Thanks.