Nota Matematik Tingkatan 5 – Bumi Sebagai Sfera

Nota Matematik Tingkatan 5 (SPM), topik Bumi Sebagai Sfera. Topik ini salah satu topik yang penting dalam subjek Matematik Tingkatan 5. Ini kerana banyak soalan akan keluar dari topik ini semasa peperiksaan SPM nanti.

Nota matematik tingkatan 5 bumi sebagai sfera

Untuk memahirkan diri anda dalam topik Bumi Sebagai Sfera anda perlu banyak membuat latih tubi menjawap soalan-soalan berkaitan topik ini menggunakan formula Matematik yang telah anda pelajari.

Apakah Bumi Sebagai Sfera

Bumi sebagai Sfera merupakan pengenalan kepada menentukan sesuatu lokasi pada permukaan bumi berdasarkan latitud dan longitud. Murid akan mengetahui bulatan agung iaitu bulatan terbesar pada permukaan bumi dengan pusatnya di pusat bumi. Daripada garisan pada permukaan bumi juga, murid dapat menentukan kedudukan tempat yang ditulis dalam bentuk (latitid,longitud) dan jarak pada permukaan bumi.

Contoh Teknik Menjawab contoh Soalan Bumi Sebagai Sfera

Contoh soalan Bumi Sebagai Sfere ini boleh membantu anda mempelajari dan melatih teknik menjawab soalan Bumi Sebagai Sfera. Soalan-soalan yang keluar mengenai Bumi Sebagai Sfera semasa peperiksaan sebenar SPM mungkin berbeza dari soalan-soalan semasa anda melakukan latih tubi tetapi jika anda mahir menggunakan formula yang telah dipelajari untuk topik ini sudah tentu anda boleh selesaikan setiap soalan itu dengan mudah dan pantas.

Kami ada upload pautan-pautan soalan-soalan percubaan SPM Matematik 2017 yang mana anda boleh download dan gunakannya untuk latih tubi.

Nota Matematik Tingkatan 5 Pelan Dan Dongakan
Koleksi Soalan Matematik SPM 2017

Powerpoint Bumi Sebagai Sfera Rujukan Pelajar

Di siniSalah satu sumber yang anda boleh rujuk untuk belajar, memahami dan berlatih topik Bumi Sebagai Sfera

Selain dari tutorial dalam youtube di atas, anda juga boleh download dan mempelajari dan memahirkan diri mengenai topik Bumi Sebagai Sfera di blog CheguZam dan GPSBestari untuk rujukan lebih lanjut.