Syarat Kemasukan UiTM Lepasan SPM Untuk Panduan Dan Rujukan Anda

Permohonan dan syarat kemasukan UiTM lepasan SPM sebagai panduan anda. Tarikh untuk keputusan SPM akan diumumkan sekitar bulan Mac tahun ini. Tentu ramai yang sedang merancang untuk menyambung pengajian ke UiTM tahun ini. Universiti ini adalah salah satu universiti awam di Malaysia yang sering menjadi buruan pelajar dan memilik bidang kursus paling banyak dengan jumlah pelajar paling ramai. UiTM memiliki kampus di setiap negeri di seluruh negara.

syarat kemasukan UiTM lepasan SPM

Walau bagaimanapun bukan mudah juga memasuki universiti tersebut. Pelajar perlulah mematuhi syarat kemasukan UiTM lepasan SPM yang telah ditetapkan. Sekurang-kurangnya anda memenuhi syarat kemasukan UiTM lepasan SPM minimum untuk memohon ke universiti ini.

Kepada yang berhasrat berbuat demikian ada baiknya anda tahu mengenai syarat kemasukan UiTM lepasan SPM. Jika apa yang dipaparkan di laman web portal rasmi UiTM di bawah masih berkuatkuasa anda boleh cuba memohon.

Walau bagaimanapun perlulah diingat bahawa syarat minimum kemasukan ke universiti tersebut untuk lepasan SPM yang kami kongsikan di sini tertakhluk juga kepada jenis bidang kursus yang ditawarkan di universiti tersebut.

Lain bidang kursusnya, syarat kelayakan yang diperlukan juga berbeza. Contohnya syarat kemasukan UiTM lepasan SPM untuk kursus kejuruteraan adalah berbeza dengan syarat untuk bidang pengajian aliran sastera.

Berikut ialah syarat kelayakan untuk kemasukan ke UiTM lepasan SPM. Maklumat ini berdasarkan apa yang ada di laman portal mereka.

Syarat Kemasukan Ke UiTM Lepasan SPM

a. Lulus SPM / setaraf dengan mendapat sekurang-kurangnya 5 kepujian

b. Kepujian dalam Bahasa Melayu / Malaysia

Permohonan dan syarat kemasukan ke UiTM lepasan SPM untuk rujukan pelajar

Kepujian 5 mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu rasanya tidak terlalu berat dan ramai yang layak. Apapun keputusan bergantung kepada budibicara pihak UiTM dan berdasarkan kekosongan tempat.

Read also: Syarat Kemasukan Ke UiTM Lepasan STPM

Untuk maklumat lanjut anda boleh terus berhubung dengan pihak UiTM. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Sila kongsikan maklumat ini kepada kawan-kawan lepasan SPM anda yang lain.

Semoga perkongsian mengenai syarat kemasukan UiTM lepasan SPM ini bermanfaat. Anda boleh kongsikan maklumat ini kepada rakan-rakan yang berminat untuk memohon memasuki universiti ini.