Jadual Waktu Tarikh Peperiksaan PT3 2019 Online

Jadual waktu tarikh peperiksaan PT3 2019 Pentaksiran Tingkatan 3 online. Maklumat penting untuk pelajar yang akan mengambil peperiksaan PT3 tahun ini. Kali ini kami kongsikan dengan anda jadual dan tarikh peperiksaan PT3 2019 untuk menjadi panduan dan rujukan anda.

Tarikh Peperiksaan PT3 ini penting untuk menjadi panduan anda merancang sistem pembelajaran dan ulangkaji supaya sesuai dengan peperiksaan yang akan anda hadapi nanti.

Baca juga: Semakan Keputusan PT3 Online

Tarikh Peperiksaan PT3 2019

Sila rujuk jadual waktu tarikh peperiksaan PT3 tahun ini di bawah.

Tiga (3) jenis instrumen yang terdapat dalam Peperiksaan PT3

Dalam ujian pentaksiran Tingkatan 3 para pelajar akan diuji melalui 3 intrumen seperti dalam senarai di bawah untuk rujukan anda.

1. Ujian lisan (bertutur dan mendengar) melibatkan mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Test (Ujian) Tilawah dan Hafazan melibatkan Maharat Al-Quran Kertas 2 dan Hifz Al-Quran
2. Ujian pelbagai instrumen (Kajian kes) – Kerja Kursus melibatkan Mata pelajaran Sejarah dan Geografi.
3. Ujian bertulis yang melibatkan mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi, Bahasa Arab, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Bahasa Punjabi, Bahasa Iban, Bahasa Kadazandusun, Pendidikan Islam, Matematik, Sains dan Kemahiran Hidup Bersepadu

Pelajar yang mempunyai sistem pembelajaran dan ulangkaji yang sistematik cenderung lebih yakin dan tenang semasa menghadapi peperiksaan nanti.

Jadual ini penting untuk memudahkan anda merancang pembelajaran anda untuk menghadapi peperiksaan PT3 nanti. Jadual ini adalah seperti yang disiaran di laman portal rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) baru-baru ini.

Semoga bermanfaat.