Cara Mengatasi Masalah Stress Dikalangan Pelajar

Cara Mengatasi Masalah Stress Di kalangan Pelajar. Pernahkah anda menghadapi masalah stress atau tekanan? Sebagai pelajar anda tentu sekali pernah mengalaminya kerana pelbagai sebab.

Sering kali kita mengabaikan kesan negatif dan bahaya Stress yang berlebihan atau melampau. Jika masalah stress ini dibiarkan ianya bukan sahaja memberi kesan negatif dan berbahaya kepada diri tetapi juga dengan rakan atau orang ramai di sekeliling anda.

Kesan awal Stress adalah sakit kepala, penyakit jantung dan insomnia. Jika anda seorang pelajar sudah tentu perkara-perkara ini akan menyebabkan pembelajaran anda akan terganggu.

Seringkali masalah Stress ini juga banyak membawa kepada bahaya tindakan luar kawalan seperti mencederakan diri sendiri orang lain atau mengabaikan kerja dan sebagainya.
how to handle stress effectively
Apa itu STRESS

Secara ringkasnya Stress adalah ditafsirkan atau bermaksud seperti di bawah.

Stress is your body’s way of responding to any kind of demand or threat. When you feel threatened, your nervous system responds by releasing a flood of stress hormones, including adrenaline and cortisol, which rouse the body for emergency action.

Bagaimana untuk mengatasi masalah Stress
Jika anda menghadapi masalah Stress, ada berberapa cara yang boleh anda amalkan untuk mengurangkan masalah tersebut dan seterusnya menjauhkan diri anda dari masalah yang berkaitan dengan Stress.

Anda dinasihatkan untuk mempraktikan cara mengatasi Stress (Stress Management Program) di bawah.

Baca [Stress Management Program] The University of Queensland Australia

dan juga

Baca [7 Easy Stress Management Program or Tips] Blog Tips Dan Panduan

Dalam semua tips-tips yang dihuraikan dalam kedua-dua panduan yang tersebut di atas Berfikiran Positif (Positive Thinking) dan juga Perkongsian Masalah  dengan rakan-rakan dan keluarga adalah yang terbaik.

Baca [Simple Tips How Students Can Be Out of Stress]

Jika anda menghadapi masalah dalam pelajaran yang menyebabkan tekanan atau Stress kepada anda, cuba berfikiran positive dan kongsikan masalah anda dengan rakan atau keluarga untuk mencari penyelesaiannya. Diharapkan perkongsian Cara Mengatasi Masalah Stress Dikalangan Pelajar  (stress management for student) untuk ini dapat membantu anda.