6th International Environmental Project Olympiad-INEPO-EUROASIA: MRSM Terendak Menang Pingat Emas Dunia

MAKTAB Rendah Sains Mara (MRSM) Terendak, Melaka sekali lagi mengharumkan nama negara apabila tiga pelajarnya menang pingat emas dalam Pertandingan 6th International Environmental Project Olympiad-INEPO-EUROASIA, di Baku, Azerbaijan, baru-baru ini.

Pengetuanya, Noor Hassan Hussain berkata, kejayaan memenangi pingat emas di Pameran Reka Cipta Remaja Antarabangsa (IYIE) di Taiwan sebelum ini telah meningkatkan semangat pelajar mencuba nasib dalam pertandingan di Azerbaijan.

“Hasil reka cipta mereka yang menjadikan air garam atau air laut sebagai sumber tenaga pilihan turut mendapat perhatian luar biasa seluruh dunia,” katanya.

Tajuk projek mereka yang turut disertai 90 peserta daripada 43 negara adalah ‘Menggunakan Air Garam Ganti Bateri Kering dan Projek Pelita Sempena Perayaan Mengggunakan Air Garam Ganti Kerosin’.
Pelajar berkenaan, Muhammad Dhiyauddin Asyraf Abd Jalal dan Mohamad Nazmi Mohamad Norrizal masing-masing berumur 17 tahun bersama guru pengiring, Wan Rohila Wan Hassan berjaya menghasilkan sel garam yang mempunyai daya tahan lebih tinggi berbanding sel kering yang terdapat di pasaran.

Sementara itu, Noor Hassan berterima kasih kepada Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi kerana memberi sokongan dan membiayai pelajar menyertai pertandingan tersebut.

Pertandingan INEPO-EUROASIA AZERBAIJAN ini adalah yang ke-23 terbesar bermula pada 2007 dan penyertaannya sentiasa meningkat sehingga dapat mengumpulkan 400 pelajar dari 43 negara pada edisi 2012.

Ia melibatkan empat kategori iaitu tenaga, alam sekitar, kejuruteraan dan sosial. – UTUSAN