CIMB Foundation Lancarkan Program Be$MART

CIMB Foundation baru-baru ini melancarkan Be$MART, satu program celik kewangan yang mana golongan sasaran utamanya ialah disasarkan kepada belia, dalam usaha untuk menyediakan kemahiran pengurusan kewangan asas untuk menyediakan mereka dalam perjalanan kehidupan yang berjaya dan untuk mengurangkan peningkatan jumlah belia muflis hari ini.
Be$MART adalah program bengkel dua hari untuk pelajar pra-universiti dan mahasiswa, dan akan dijalankan di seluruh negara dalam tempoh beberapa tahun akan datang. Bengkel ini bukan sahaja menarik tetapi amat menghiburkan kerana ia menggabungkan kuliah interaktif dengan permainan simulasi menyeronokkan.

Wakil CIMB Bank juga akan memainkan peranan penting dalam menyampaikan gambaran holistik dan praktikal pengurusan kewangan yang baik.

“Melalui program Be$MART, program ini bertujuan untuk menyediakan warisan belia bermaklumat dan berpendidikan tinggi yang dilengkapi dengan pengetahuan menguruskan kewangan yang baik untuk diri mereka sendiri dan menjadi model teladan untuk generasi akan datang,” kata Datuk Hamidah Naziadin, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan CIMB.

“Dengan memanfaatkan kepakaran kewangan CIMB Group, sebuah bank universal terkemuka Asean, CIMB Foundation dengan bangganya telah menyediakan program celik kewangan holistik untuk memudahkan pembangunan komuniti.

“Kami menyedari bahawa belia hari ini akan memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan negara dan oleh itu ia adalah penting bagi mereka untuk memahami cara terbaik mereka boleh menguruskan kewangan mereka dan berdikari dari segi kewangan,” katanya.

Program Be$MART membuahkan hasil yang amat menggalakkan dan menurut maklum balas kebanyakan peserta mendapati program yang berkesan dan memahami bagaimana penting ia adalah untuk tujuan pengurusan kewangan; dan bagaimana, dengan pengetahuan yang betul, tabiat dan cara berfikir, mereka boleh mengendalikan kewangan mereka dan seterusnya berpeluang mencapai kebebasan kewangan.

READ ALSO: CIMB Bank Regional Scholarship Awards

Modul program Be$MART meliputi pelbagai pelajaran pengurusan wang itu seperti penetapan matlamat dengan IQ Kewangan, Penilaian Risiko & Profiling, Pelaburan Hartanah, Pengurusan Hutang, Perubahan Gaya Hidup Kewangan, Unit Trust Investments, Wealth Multiplier Hidup, Budgeting, Pelaburan, Kewangan & Perancangan Pelaburan dan Mengenal pasti Penipuan.

Program Be$MART, sepenuhnya dibiayai oleh Yayasan CIMB dan institusi pengajian yang ingin menganjurkan program ini di institusi mereka boleh menghubungi Yayasan CIMB di talian +603 2261 8859.