OCBC Malaysia Scholarship Apply Online

[UPDATED – 10 Feb 2019] Tahun ini OCBC Bank menawarkan program biasiswa kepada pelajar yang layak dan berminat untuk memohon biasiswa ini. OCBC Malaysia scholarship ini.

Biasiswa OCBC Bank (OCBC Scholarship)

Sebelum memohon OCBC Malaysia scholarship programme ini, sila baca sedikit mengenai latar belakang dan maklumat ringkas mengenai biasiswa OCBC di bawah untuk panduan anda.

At OCBC Bank, our philosophy is to nurture talented and outstanding individuals by providing them with challenging and rewarding opportunities to help develop their full potential through quality education. Since the 1970s, the OCBC Public Scholarship has been providing financial assistance to help bright and promising youths in achieving their ambitions.

Apart from financial assistance to support both tuition fees and daily living expenses, we also provide our scholars with priority internship opportunities to gain hands-on experiences while working on projects. Take a sneak peek at our day-to-day operations and leap at the chance to network with our professionals. We engage our graduating scholars in Career Conversations as we understand the importance of being prepared when you enter the workforce.

The scholarship is open to students who have gained admission or are eligible for admission into first year full-time undergraduate studies at selected Malaysian universities. We also welcome first year students of these universities to apply.

If you have excellent STPM/Matriculation results with leadership and extra-curricular records, and are enrolling for a full-time undergraduate course, we invite you to apply today.

Ini adalah satu peluang yang baik kepada para pelajar yang belum mendapat tawaran atau bantuan biasiswa dari mana-mana pihak.

Panduan Permohonan OCBC Malaysia Scholarship

Biasiswa ini terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berkelayakan dan berminat untuk memohon biasiswa ini.

Sila baca dengan teliti  kreteria pemohon yang boleh memohon biasiswa ini untuk panduan anda. Ini amat penting supaya anda tidak membuang masa anda.

Program Pengajian Yang Ditawarkan Biasiswa OCBC Bank

Untuk tawaran biasiswa OCBC Malaysia ini, hanya pelajar-pelajar yang mengikuti program-program yang tersenarai di bawah yang layak.

Sila pastikan anda mendapat tawaran untuk program-program pengajian yang tersenarai di bawah sahaja untuk memohon biasiswa ini.

Jumlah atau nilai biasiswa yang disediakan
Pelajar yang layak dan berjaya mendapat biasiswa ini akan layak mendapat faedah biasiswa yang disebutkan di bawah.

Sila ambil maklum bahawa palajar yang mendapat biasiswa ini mempunyai kewajipan untuk berkerja dengan OCBC Bank selepas mereka menamatkan pengajian mereka kelak.

Walau bagaimanapun jika tidak ada kekosongan jawatan pada masa itu, OCBC Bank akan memberi pelepasan kepada pemegang biasiswa untuk mencari dan berkerja di tempat lain.

Untuk membuat permohonan OCBC Malaysia Scholarship, anda boleh download application form di link ini OCBC Scholarship Application Form.

OCBC Scholarship Interview (Temuduga Biasiswa OCBC)

Pemohon yang berjaya akan dimaklumkan. Jika anda disenarai pendek (shortlisted) anda akan dipanggi untuk menjalani OCBC scholarship interview atau temuduga biasiswa.

Adalah penting untuk anda bersedia dengan sebaik-baiknya untuk menghadapi interview biasiswa OCBC kerana prestasi anda semasa interview/temuduga akan dinilai.

Untuk bersedia menghadapi OCBC Bank scholarship interview anda boleh membaca pengalaman menghadapi temuduga biasiswa OCBC dari blog di sini dan sini untuk menjadi panduan anda menghadapi sesi interview nanti.

Hubungi OCBC

Jika anda mempunyai keperluan untuk menghubungi OCBC Bank berkenaan dengan permohonan biasiswa (OCBC scholarship application) anda, anda boleh terus menghubungi OCBC Bank menggunakan alamat perhubungan di bawah:

OCBC Public Scholarship MALAYSIA 
Talent Management
Human Resources
OCBC Bank (Malaysia) Berhad
5th Floor, Wisma Lee Rubber, 1 Jalan Melaka, 50100 Kuala Lumpur

Jika anda memerlukan maklumat lanjut anda dinasihatkan untuk berhubung terus dengan pihak pemberi biasiswa iaitu OCBC Bank.

Semoga perkongsian mengenai biasiswa OCBC Bank (OCBC Malaysia scholarship) ini bermanfaat kepada anda. Sila kongsikan maklumat ini kepada rakan-rakan yang lain.