Peminjam PTPTN Yang Ingkar Membayar Balik Akan Diisytiharkan Bankrup – Tim. Menteri Pendidikan

KUALA LUMPUR, 23 Julai – Pada masa akan datang, kerajaan akan mengisytiharkan rakyat Malaysia yang gagal membayar pinjaman dari Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai bankrap sebelum mereka disenarai hitam daripada meninggalkan negara.

READ: Pengecualian Pembayaran Balik PTPTN Kelas Pertama

Timbalan Menteri Pelajaran Teo Nie Ching berkata janji Pakatan Harapan (PH) untuk mengangkat larangan perjalanan (blacklist) semasa peminjam PTPTN adalah berdasarkan kepercayaannya bahawa setiap warganegara mempunyai hak untuk kebebasan bergerak.

Tambah beliau bahawa langkah ini adalah perlu bagi kerajaan supaya konsisten dalam dasarnya.

“Kita tidak boleh bertindak mengikut kehendak hanya kerana kerana kita sudah menjadi kerajaan hari ini. Jadi jika kita perlu membankrapkan peminjam untuk memasukkan mereka dalam senarai hitam, kita akan melakukannya pada masa akan datang. Kami akan mengambil tindakan yang perlu,” katanya ketika Persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menyatakan bahawa pentadbiran terdahulu tidak konsisten dalam melaksanakan dasar berkaitan dengan peminjam yang gagal membayar pinjaman mereka pada masa lalu.

Beliau berkata mereka yang mengambil pinjaman pendidikan dari bank hanya disenarai hitam dari luar negara selepas mereka diisytiharkan muflis, tetapi tidak peminjam PTPTN yang gagal meminjam pinjaman mereka tetapi masih belum diisytiharkan muflis; nama mereka akan segera diletakkan pada senarai tidak terbang Jabatan Imigresen.

“Jadi saya rasa itu agak tidak adil bagi peminjam yang memerlukan wang untuk menamatkan pengajian mereka,” katanya.

Teo menjawab Ahli Parlimen Kuala Kedah Azman Ismail yang bertanya mengapa PH menyenaraikan larangan perjalanan untuk peminjam pinjaman PTPTN dan jika ada cara yang berkesan untuk memaksa mereka untuk membayar balik pinjaman pelajaran mereka.

Bulan lepas, Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan, berkata 429,945 peminjam hutang telah digugurkan dari senarai hitam perjalanan Jabatan Imigresen.

Tetapi beliau menambah bahawa peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka untuk pendidikan tinggi akan terus disenaraikan di bawah sistem CCRIS Bank Negara yang mengumpulkan maklumat kredit mengenai peminjam.

Sumber – Malay Mail