Syarat Kemasukan UPSI Lepasan SPM Untuk Kursus Yang Ditawarkan Di UPSI

Syarat Kemasukan UPSI Lepasan SPM, STPM dan Diploma. Ramai yang teringin hendak menceburi kerjaya dalam bidang pendidikan. Tidak hairanlah ramai yang berminat dan memilih untuk memohon melanjutkan pengajian mereka ke Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) setiap tahun.

Kali ini kami kongsikan dengan anda info mengenai syarat kemasukan ke UPSI untuk pelajar lepasan SPM sebagai panduan dan rujukan anda.

Adakah anda memenuhi syarat? Ini soalan pertama yang perlu anda jawab. Sebelum anda memohon memasuki UPSI mungkin anda perlu membaca syarat kemasukan UPSI lepasan SPM untuk kursus yang ditawarkan di sana.

Syarat Kemasukan UPSI lepasan SPM dan STPM

Kali ini kami ingin kongsikan senarai syarat asas yang perlu anda penuhi untuk sesi kemasukan ke UPSI tahun ini. Panduan ini termasuklah untuk mereka yang lepasan STPM, matrikulasi dan juga diploma.

Sila baca dengan teliti syarat-syarat di bawah;

Syarat Kemasukan UPSI

UPSI menawarkan kemasukan kepada lepasan STPM(atau setaraf); STAM(atau setaraf); Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia (atau setaraf); Diploma (atau setaraf) melalui pengajian selama 8 semester (4 tahun) bagi mereka yang memenuhi syarat seperti berikut Lulus perperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia -SPM (atau setaraf) dengan mendapat kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia atau kepujian Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia Kertas Julai;

Dan

Lulus peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (atau setaraf) dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 dan mendapat sekurang-kurangnya:

• Gred C (NGMP 2.00) mata pelajaran Pengajian Am

dan

• Gred C (NGMP 2.00) dalam dua (2) mata pelajaran

atau

Lulus Matrikulasi KPM/ Asasi Sains UM/ Asasi UiTM dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00;

atau

Mendapat sekurang-kurangnya Pangkat Jayyid dalam peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)

atau

Memiliki Diploma dalam bidang pengkhususan yang relevan dengan program yang dipohon dari institusi pendidikan yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia dan Senat universiti dan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.50;

dan

Mendapat sekurang-kurangnya C6 pada peringkat SPM dalam mata pelajaran berikut :

Matematik/Matematik Tambahan/ Matematik Kertas Julai

dan

Mendapat sekurang-kurangnya Tahap 1 (Band 1) dalam Malaysian University English Test (MUET).

SYARAT TAMBAHAN – SYARAT KEMASUKAN UPSI LEPASAN SPM
SYARAT TAMBAHAN BAGI PERMOHONAN PROGRAM PENDIDIKAN UNTUK PERKHIDMATAN DENGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM)

1. Terbuka kepada warganegara Malaysia sahaja.
2. Pemohon mestilah berumur tidak melebihi 30 tahun pada tahun memohon.
3. Calon yang memohon hendaklah disahkan sihat tubuh badan oleh Laporan Kesihatan Klinik Kerajaan serta tidak menghidap apa-apa penyakit mental atau fizikal dan berupaya mengikuti kursus-kursus yang dirangka oleh program yang dipilih.

Undang-Undang Dan Peraturan

Mahasiswa di Malaysia adalah mereka yang dilindungi oleh undang-undang negara di bawah AKTA UNIVERSITI DAN KOLEJ UNIVERSITI 1971. AKTA UNIVERSITI DAN KOLEJ UNIVERSITI 1971 ini memperuntukkan undang-undang merangkumi kod etika tingkahlaku dan berpakaian di kampus, plagiarisme, kewangan, jenayah dan peraturan lalu lintas jalanraya.

Aktiviti penyalahgunaan dadah adalah suatu jenayah utama di Malaysia dan hukuman berat akan dikenakan terhadap mereka yang terbukti melakukan kesalahan.

Syarat minimum yang tersenarai di atas setakat ini adalah sahih kerana ianya diambil dari lama web portal rasmi UPSI.
Walau bagaimanapun untuk informasi kemasukan terkini dan lebih lengkap anda dinasihatkan untuk berhubung terus dengan pihak UPSI. 
Semoga perkongsian mengenai syarat kemasukan UPSI lepasan SPM dan STPM ini bermanfaat kepada anda.